De oorlogsschoener [i]Serpent[/i] gebouwd in 1799 op 's Landswerf in Rotterdam onder leiding van scheepsbouwmeester P. Glavimans Jz. 
In [i]Nederlandse schoeners en brikken[/i] wordt een reis beschreven die begint op 5 augustus 1802. De [i]Serpent[/i] behoort tot het eskader onder leiding van kapitein W.O. Bloys van Treslong dat als bestemming de West-Indien heeft. Daar zal hij, de kapitein,  'de Coloni
De [i]Mary Goddard[/i] in zware storm. 
De driemastschoener werd in 1850 gebouwd op de werf Nijverheid van Dingeman Gips te Schiedam.
De adviesbrik [i]Snelheid[/i] werd gebouwd op de Rijkswerf te Vlissingen, van 1830 tot 1833. Willem Leendert Hendrik Brocx werd op 24 december 1833 aangesteld als klerk aan boord van de [i]Snelheid[/i]. Hij beschrijft de reis waarbij de brik Z.M. schip de [i]Zeeuw[/i] vergezeld, dat bestemd was Z.K.H. prins Hendrik naar de Noordse haven over te brengen. U kunt de hele reis volgen als u het logboek besteld via Scribo Mare.
De schoenerbrik [i]Martina Adriana[/i], in 1856 gebouwd door Abbema & Van Cleef te Amsterdam voor A. 't Hoen, Amsterdam.
De Gebr. Meursing bouwden in 1840 in Nieuwendam de schoenerkof [i]Brazili
De ijzeren clipperbrik [Professor Suringar[/i] werd in 1857 gebouwd bij de Gebr. Schutte in Amsterdam. De opdrachtgever was P. Carst Jzn. uit Amsterdam.