De oorlogsschoener [i]Serpent[/i] gebouwd in 1799 op 's Landswerf in Rotterdam onder leiding van scheepsbouwmeester P. Glavimans Jz. 
In [i]Nederlandse schoeners en brikken[/i] wordt een reis beschreven die begint op 5 augustus 1802. De [i]Serpent[/i] behoort tot het eskader onder leiding van kapitein W.O. Bloys van Treslong dat als bestemming de West-Indien heeft. Daar zal hij, de kapitein,  'de Colonin, welke in de jongste en gelukkig geindigde oorlog in Engelse handen waren gevallen, wederom uit handen van de tijdelijk aangestelde bevelhebbers van die natie overnemen.'
De [i]Mary Goddard[/i] in zware storm. 
De driemastschoener werd in 1850 gebouwd op de werf Nijverheid van Dingeman Gips te Schiedam.
De adviesbrik [i]Snelheid[/i] werd gebouwd op de Rijkswerf te Vlissingen, van 1830 tot 1833. Willem Leendert Hendrik Brocx werd op 24 december 1833 aangesteld als klerk aan boord van de [i]Snelheid[/i]. Hij beschrijft de reis waarbij de brik Z.M. schip de [i]Zeeuw[/i] vergezeld, dat bestemd was Z.K.H. prins Hendrik naar de Noordse haven over te brengen. U kunt de hele reis volgen als u het logboek besteld via Scribo Mare.
De schoenerbrik [i]Martina Adriana[/i], in 1856 gebouwd door Abbema & Van Cleef te Amsterdam voor A. 't Hoen, Amsterdam.
De Gebr. Meursing bouwden in 1840 in Nieuwendam de schoenerkof [i]Brazili[/i] voor J.A. Kleijn & Co. uit Amsterdam.
De ijzeren clipperbrik [Professor Suringar[/i] werd in 1857 gebouwd bij de Gebr. Schutte in Amsterdam. De opdrachtgever was P. Carst Jzn. uit Amsterdam.