[i]Nederlandse Clippers[/i] door Ron de Vos, ook te verkrijgen bij Uitgeverij Van Wijnen te Franeker en spiegelderzeilvaart@gmail.nl
Fop Smit (1777-1866) kan gezien worden als de grondlegger van de moderne Nederlandse scheepsbouw en scheepvaart. Hij werd op 26 oktober 1777 geboren als zoon van Marrigje Ceelen en Jan Smit. Op 11-jarige leeftijd ging Fop al aan het werk op de werf van zijn vader aan de Kinderdijk. Later nam hij de naastgelegen werf van zijn oom Jakus over en trouwde met Jannigje Mak. Ze kregen twee dochters, die beiden vroeg zouden komen te overlijden en zes zoons. Vier van hen - Pieter, Jan, Leendert en Fop - werden grote namen in de scheepvaart. Fop Smit zelf bouwde de mooiste ijzeren clippers, zoals de [i]California[/i], de [i]Ternate[/i] en de [i]Jan de Witt[/i], maar ook de houten clipper [i]Noach[/i]. Zoon Jan zou de houten clipperbouw te Slikkerveer voortzetten en zoon Leendert de oude werf aan de Kinderdijk. Fop Smit stierf in 1866, net in de periode dat de ijzeren clipper [i]Nestor[/i] te water werd gelaten en de [i]Noach[/i] zijn recordreis van 71 dagen maakte.
De kiellegging van de [i]California[/i] vond plaats in 1852 en de romp werd op 24 maart 1853 te water gelaten. De campagne is duidelijk te zien, een van de doelen van de reders L. Bienfait & Soon, namelijk het vervoer van passagiers. De [i]California[/i] was een van de eerste zeeschepen uitgevoerd met ijzeren masten e3n boegspriet.
Het schilderij is gemaakt door J. Spin (NSA).
Lijnenplan van de [i]California[/i], getekend door Ron de Vos. Origineel bevindt zich in het MMR.
Digitaal halfmodel van de [i]California[/i].
Lijnenplan van de [i]Ternate[/i]. Origineel bevindt zich in Gemeente Archief Rotterdam.
Het schip werd gebouwd voor de reder H. van Rijckevorsel.